Flora en Fauna op Samos - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van JohnBernadette Sanders - WaarBenJij.nu Flora en Fauna op Samos - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van JohnBernadette Sanders - WaarBenJij.nu

Flora en Fauna op Samos

Door: Bermadette

Blijf op de hoogte en volg JohnBernadette

03 Mei 2014 | Griekenland, Sámos

Flora en Fauna op Samos

We zien deze vakantie zoveel bloeiende struiken en bloemen dat ik besloot om foto's ervan maar onder een apart kopje te plaatsen.
De Flora is hier echt enorm fascinerend. Klaprozen, cyclamen, Anemonen, wilde tulpen en nog veel meer bloeien hier in het wild in de weilanden in het voorjaar. De Brem en de Oleander staan in bloei en bedekken hele berghellingen.
Struiken als de BoerenJasmijn staan geurend op plaatsen waar je ze niet verwacht.
Korenbloemen, Petunea's, distels en Spaanse Margriet..... Planten die bij mij in de tuin bloeiend zie ik hier in het wild. Zo mooi als ze in mooie composities bloeien zoals ik ze zelf niet geplaatst krijg.
Er groeien hier erg veel kruiden die dan gedroogd verkocht worden en ook natuurlijk de olijfbomen en citrusbomen.
Het is een echt groen eiland met heel veel soorten planten, struiken en bomen.

De dierenwereld is hier een ander verhaal. Ongelooflijk dat er skeletten zijn gevonden van olifanten, giraffen, hyena's en neushoorns. Miljoen jaren geleden leefden ook zij in dit gebied. Samos zat toen nog aan het vaste land vast. Er leeft opvallend weinig wild en andere dieren. Er zijn konijnen, vossen, wezels, marters en eekhoorns. Je ziet er roofvogels, amfibieën zoals kikkers en salamanders. Ook zijn er erg veel slangen. Voor gezonde wandelaars zouden ze niet gevaarlijk zijn.... Ik kom ze liever niet tegen.
Wat ik wel hoop te zien is een Dolfijn. Deze schijnen langs de kust te zwemmen vanaf april.... Ik probeer ze te spotten.
Triest is hier zoals op veel andere Griekse eilanden de grote hoeveelheid zwerfhonden en katten.

  • 05 Oktober 2014 - 17:37

    Andre Van Den Berg:

    Hallo Bernadette,

    Ik kom al zo'n vijftien jaar op Samos en twee jaar geleden is mij toch iets heel bijzonders voorgevallen.
    Op een avond in september kwam ik met de auto terug van Drakei naar Votsalakia.
    Plotseling dook voor mijn auto een vreemd beest de weg op.
    Iets kleiner dan een grote hond maar weer veel groter dan een vos.Hij had wel de staart van een vos,een Flinke pluimstaart maar de kop was heel anders.Geen kop van een hond en ook niet van een vos.
    Even later kwam er een tweede exemplaar bij van de zelfde soort.Ik heb ze vrij lang en goed kunnen observeren in de lichtbundel van mijn auto.Heb tegen mijn vrouw gezegd die naast mij zat en alles ook goed heeft kunnen zien;let op wij hebben nu iets heel bijzonders gezien.Thuis gekomen in Nederland ben ik gaan googlelen en via Afrika en klein-azie ben ik tot de conclusie gekomen dat wij twee jakhalzen hebben gezien.
    Een jaar later waren wij weer op Samos en wel in drakei en ik vroeg aan kennissen daar of het mogelijk was
    dat ik in het Kerkis-gebergte jakhalzen had gezien. En ja hoor dat was en is heel goed mogelijk,niks bijzonders.Zij komen ze ook regelmatig tegen vooral s'winters.Als het koud wordt komen ze voor voedsel naar beneden tot in de dorpen.
    De Grieken hebben het niet over jakhalzen maar over jakalis.Op Samos leven in het Kerkis - en Ambelos gebergte zo'n twee duizend jakhalzen.

    Mvg. Andre van den Berg


  • 16 Oktober 2014 - 15:00

    Gerard Schreyer:

    Voor de 3e keer was ik 10 dagen op Samos, deze keer met mijn vriendin. Ik hoop dat anderen meer foto`s van vooral planten hier op de website willen plaatsen. Jammer genoeg heb ik in Manolates vergeten een Engelstalige plantengids te kopen. Hier is het mij niet gelukt om die te bestellen, zelfs niet met m`n CreditCard. Er is daar boven een heel leuk winkeltje, dat beheerd wordt door een vriendelijke Duitse vrouw. Had ik dat boek maar meteen besteld.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Sámos

Samos ontdekken....

Wij gaan samen weer een nieuw eiland verkennen.
Nieuwe plaatsen ontdekken, voor ons onbekende plekjes ontdekken is voor ons de ultieme vakantie. Opnieuw verbazen, opnieuw verrast worden en opnieuw nieuwe indrukken opdoen.
Vorig jaar in mei Rhodos, dit jaar Samos.
Het eiland Samos maakt onderdeel uit van de Egeïsche Archipel waar ook het eiland Lesbos toe wordt gerekend. Het eiland is opvallend groen en er zijn veel dennenbomen en wijngaarden. Deze wijngaarden leveren de druiven voor de zoete dessertwijn waar Samos om bekend staat.
Samos is een Grieks eiland en ligt voor de kust van Turkije

Wij hebben een leuke accommodatie in het kleine plaatsje Votsalakia. (http://www.angelfire.com/super2/greece/votsalakianl.html) het schijnt een van de mooiste delen van het eiland te zijn. Er staat op dit eiland weinig hoogbouw, en is geen overdreven veel toerisme, je kan er veel en lekker Grieks vis eten en we hebben zeker geen hotel met massa productie. Heerlijk een maisonette met een eigen twee kaner ruimte.

Votsalakia heeft als motto 'Relax'. Het woord Votsalakia betekent 'kleine kiezel', het dorpje heeft ook nog een officiële naam; Kambos Marathokambos. Pas in de jaren 90 is het toerisme hier gegroeid. Zelfs in het laagseizoen komen de toeristen hier graag, voornamelijk degene die houden van rust. Dus voor ons een ideale plek voor even rust.....

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2014

Laatste dag...

07 Mei 2014

7 mei, net als 32 jaar geleden een zonnige dag....

06 Mei 2014

Bezoek Samosstad met een zwart randje

04 Mei 2014

Potami

03 Mei 2014

Tochtje offroad naar Drakei
JohnBernadette

Samen nieuwe plaatsen ontdekken, lopend of met een (huur)auto naar een plek waar we een dag kunnen vertoeven is voor ons de ultieme vakantie. Opnieuw verbazen, opnieuw verrast worden en opnieuw nieuwe indrukken opdoen. Oude plaatsen, mooie natuur, heerlijke stranden en de kracht van de bergen. Op zoek naar wildlife groot en klein en vooral genieten van alles wat een reis samen te bieden heeft. We genieten dan vooral ook van alles wat we samen doen. Weer een nieuw reisverslag ... De reisverslagen zijn zoals al onze verslagen van de afgelopen jaren (Zuid-Afrika, Canada, Amerika, zuid Europa, Schotland, Toscana, Kreta, Rhodos, Lesbos, Kos etc....), puur voor ons zelf zodat we later weten waar de foto's bij horen. Tja we worden ouder en je onthoudt nu eenmaal niet alles. De herinneringen krijgen dan net dat stukje extra als we het later in een album teruglezen, want natuurlijk laten wij het afdrukken. Vind je het leuk om te volgen en om te reageren dan mag dat altijd! In dat geval....veel leesplezier!

Actief sinds 24 April 2014
Verslag gelezen: 3987
Totaal aantal bezoekers 61216

Voorgaande reizen:

24 Juli 2019 - 23 Augustus 2019

Noorwegen verkennen...

17 Juli 2018 - 12 Augustus 2018

Beren, walvissen, de kerstman en nog veel meer.

02 Juli 2017 - 17 Juli 2017

Met elkaar Sardinie verkennen

29 April 2017 - 09 Mei 2017

Parga en omgeving ontdekken

06 Juli 2016 - 27 Juli 2016

Corfu in de zomer

28 April 2015 - 10 Mei 2015

Zakynthos een nieuwe Griekse verrassing

29 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

Een nieuwe ontdekking... Zuid Italie

29 April 2014 - 10 Mei 2014

Samos ontdekken....

Landen bezocht: