Dag 1 Votsalaki, vliegen naar Samos - Reisverslag uit Votsalákia, Griekenland van JohnBernadette Sanders - WaarBenJij.nu Dag 1 Votsalaki, vliegen naar Samos - Reisverslag uit Votsalákia, Griekenland van JohnBernadette Sanders - WaarBenJij.nu

Dag 1 Votsalaki, vliegen naar Samos

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg JohnBernadette

29 April 2014 | Griekenland, Votsalákia

Wat een onmogelijk tijdstip om te reizen..... Je moet om 2 uur smorgens de deur uit, je bent om 3 uur op Schiphol en nog voor 5 uur boarden.... Kortom je slaat een nacht over.
We kregen een boeiing van Transavia die volgens de piloot nog geen maand oud was. Bij mij rees dus meteen de vraag, is er dan genoeg mee getest?? In gedachten doemden er al allerlei mankementen op. Ik zal nooit een vliegheld worden en het lijkt elke vlucht erger te worden.
Het mag dan een nieuw toestel zijn, maar volgens ons kunnen 'grote' mensen met een bepaalde omvang nooit lekker zitten in deze smalle stoelen. Wij zijn toch slank, maar wij hadden het gevoel niet veel meer dikker te moeten zijn en de lengte zou ook niet veel langer moesten zijn. Zeer krappe plekken en daar hoorden we meer mensen over.
Eenmaal opgestegen heb ik nog koffie genomen, maar na de laatste slok was ik ook echt vertrokken. De hele vlucht heb ik zo'n beetje geslapen.
Toen ik wakker werd was er een prachtige zonsopkomst ver boven de wolken.

De piloot kondigde aan dat hij met een zeer flinke bocht naar links zou dalen en laag over het water op de landing zou inzetten. De landingsbaan begon aan de rand van het eiland. Tja het uitzicht op het eiland liet ook inderdaad alleen maar hoge bergen zien. Dan zie je zo'n vliegtuig naar links hellend laag over het water gaan en de schaduw van het toestel doet het denken dat er een walvis voor het water schiet...
Dan meteen aan de kustrand het contact met de grond....tjonge je moet het maar kunnen. John z'n hand heb ik echt fijn geknepen, held dat ik ben ....
We zijn om 09.45 Griekse tijd geland. Het is hier een uur later dan in Nederland en ook hier hebben ze zomertijd.

Met een bus zijn we van het vliegveld naar Votsalakia gebracht. Het was door de bergen en redelijk dicht bij de kust een rit van ongeveer een uur. Prachtig!!!!
De bergen zijn groen, er staan hier en daar cypresbomen, velden met olijfbomen en wijnstruiken. Het indrukwekkendst is nu de gele brem struiken die als een gele slinger door de bergen gaan. Zo'n mooi gezicht. Er staan allerlei soort rode en donkerroze struiken in bloei. Oleanderstruiken bloeien hier ook al en nog veel meer. De velden zijn bezaaid met gele, lila en roze bloemen en overal klaprozen. Het is prachtig om te zien. Zo mooi!

De dorpjes zijn kneuterig en knus. Toch ook hier net als op de overige Griekse eilanden veel bouw wat nog niet af is en verlaten is. Veel Griekse mannen die in tavernen rondhangen en kennelijk niet hoeven te werken.
Veel slecht onderhoud van de wegen en van veel huizen. Maar blij dat ze zijn met toeristen! En vriendelijk!

De aankomst bij ons verblijf Ledra was allerhartelijkst. Het was al vroeg warm vanmorgen en we werden ontvangen met iets te drinken. Ons complex is zeer kleinschalig en ligt echt aan de rand van Votsalaki. Heerlijk rustig, een maisonnette met een balkon met uitzicht op zee.
Na een kort moment van koffers legen e.d. zijn we op het terras bij het zwembad gaan zitten voor een heerlijke Griekse lunch.

Aansluitend een stuk door Votsalaki gelopen en over het strand. Het is flink warm en het zonnetje brand. Bij een beach cafe/ restaurant (met een Nederlandse ui Groningen afkomstige eigenaresse ) op ons gemak iets gedronken. Prachtig weer! De bewolking bleef aan de andere kant van de berg hangen en bij ons werd t warmer en warmer...
Denk dat we aardig verbrand zijn vandaag..... Maar we waren te moe om ook maar ergens over na te denken. Valt niet mee een nachtje overslaan.

Verslag uit: Griekenland, Votsalákia

Samos ontdekken....

Wij gaan samen weer een nieuw eiland verkennen.
Nieuwe plaatsen ontdekken, voor ons onbekende plekjes ontdekken is voor ons de ultieme vakantie. Opnieuw verbazen, opnieuw verrast worden en opnieuw nieuwe indrukken opdoen.
Vorig jaar in mei Rhodos, dit jaar Samos.
Het eiland Samos maakt onderdeel uit van de Egeïsche Archipel waar ook het eiland Lesbos toe wordt gerekend. Het eiland is opvallend groen en er zijn veel dennenbomen en wijngaarden. Deze wijngaarden leveren de druiven voor de zoete dessertwijn waar Samos om bekend staat.
Samos is een Grieks eiland en ligt voor de kust van Turkije

Wij hebben een leuke accommodatie in het kleine plaatsje Votsalakia. (http://www.angelfire.com/super2/greece/votsalakianl.html) het schijnt een van de mooiste delen van het eiland te zijn. Er staat op dit eiland weinig hoogbouw, en is geen overdreven veel toerisme, je kan er veel en lekker Grieks vis eten en we hebben zeker geen hotel met massa productie. Heerlijk een maisonette met een eigen twee kaner ruimte.

Votsalakia heeft als motto 'Relax'. Het woord Votsalakia betekent 'kleine kiezel', het dorpje heeft ook nog een officiële naam; Kambos Marathokambos. Pas in de jaren 90 is het toerisme hier gegroeid. Zelfs in het laagseizoen komen de toeristen hier graag, voornamelijk degene die houden van rust. Dus voor ons een ideale plek voor even rust.....