Even terug in de tijd - Reisverslag uit Årsand, Noorwegen van JohnBernadette Sanders - WaarBenJij.nu Even terug in de tijd - Reisverslag uit Årsand, Noorwegen van JohnBernadette Sanders - WaarBenJij.nu

Even terug in de tijd

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg JohnBernadette

05 Augustus 2019 | Noorwegen, Årsand

Eerst even door het oude centrum van Trondheim gewandeld. De huizen zijn er van hout terwijl in het nieuwe gedeelte gewoon met steen en beton wordt gebouwd en vooral veel glas. Allemaal gekleurde houten huizen op palen. Geweldig om te zien.

Nadat wij Trondheim verlieten en vervolgens richting het noorden trokken wilden wij koffie drinken en stopten wij bij een ‘koffie afhaal cafe’... toen bleek dat wij een stap over grenzen en tijd maakten en beland waren in het Amerika van Grease....waar was Noorwegen opeens ?? Het was zowel buiten als binnen een enorme verzameling van het oude Amerika uit de jaren 50/60. Van auto's, tot beelden en zelfs een complete bar die zo uit de film Grease kon komen.

Het was geen zonnige dag. Flink bewolkt en naarmate wij dichter bij Alsand kwamen werd het echt frisser zo’n 13 graden. John bleef stoer in korte broek en overhemd terwijl ik een vest en jas wilde. Wij hadden gekozen voor de '17' zodat wij een andere route zouden rijden dan later op de terugweg. De natuur is enorm afwisselend. Zo leek het op het ene moment op de Morvan in Frankrijk en zo zaten wij weer in de fjorden. Wij reden door bossen en hebben ook wat korte wandelingen gemaakt. Maar sinds ik weet dat er ook een bruine beer is ben ik toch wel voorzichtig.

Over zo’n 100 km stonden er met regelmaat borden dat er mooses zijn. Ik heb mij werkelijk een ongeluk gespot en geen moose meer gezien. Wel kraanvogels ( wat doen die hier ??). Hoe frustrerend als je weet dat ze er zijn en zoveel waarschuwingen en je ziet ze niet.
Op een gegeven moment zag ik naast de weg ( waar je 70 langs rijdt) , zeker weten een moose...John een paar meter verderop gestopt. .. ik met mijn camera en op een sluipgang op mijn tenen naar die ‘moose’ .... staat er een grote bruine koe... Overal staan hier ook koeien..Ik verdenk die mooses ervan dat zij zich verdekt opstellen tussen de koeien, dan vallen ze niet op. Maar ik zal er beslist nog een vinden.

Bij aankomst op de locatie kwamen wij erachter dat wij zo afgelegen zitten dat er geen eetgelegenheid is ..niks. Dus een stuk terug gereden voor een supermarkt (Coop) die net nog even open was. Dan maar een broodje kaas en een wijntje van thuis.
Wat opvallend is, is dat de brievenbussen hier voor de afgelegen huizen een eigen huisje of afdakje hebben.