Het achterland bij Mount Tymfi is prachtig - Reisverslag uit Víkos, Griekenland van JohnBernadette Sanders - WaarBenJij.nu Het achterland bij Mount Tymfi is prachtig - Reisverslag uit Víkos, Griekenland van JohnBernadette Sanders - WaarBenJij.nu

Het achterland bij Mount Tymfi is prachtig

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg JohnBernadette

03 Mei 2017 | Griekenland, Víkos

Gisteren, 2 mei, zijn wij heel lui een middag gewoon aan het strand geweest. Heel stil op het strand, heel erg stil en wij hebben er van genoten.
Die rust vinden wij ook terug in ons appartement, wij zijn namelijk de enige huurders nu op dit moment. Normaal zijn wij erg van het smeren als wij in de zon zitten en ook deze keer smeren wij braaf factor 30, maar helaas het mocht niet baten, wij zijn allebei na 16.00 uur flink verbrand. Dus vandaag geen zon!!

Vandaag zijn wij weer door het Zagori gebied richting Mount Timfy gegaan. Onderweg moeten wij even stoppen bij een plaatsje langs de kant van deweg om onze routplanner te wijzigen. Werd er tegen ons bijzitters getikt door een oude man. Een oude griek zonder gebit en een plastic boodschappentasje. hij gebaarde dat het raam open moest. Hij sprak alleen Grieks en riep almaar 1 woord dat wij niet verstonden en gebaarde naar de verte. Wij begrepen er niets van. Opeens wilde hij de achterdeur openen en instappen. Hij wilde een lift ergens naar toe. Wij maar nee zeggen, maar hij wist van geen wijken. Hij keek ons niet eens vragend aan, het was gewoon gebiedend. Je weet dan niet wat je met de situatie moet. Wij zijn zachtjes gas gevend weg gereden, maar ergens voel je je tocht niet helemaal op je gemak.Rare sitautie....

Het Zagori gebeid prachtig! OOk vandaag qua weer en temperatuur de nodige schommelingen meegemaakt. Het is een aardige rit het achterland in, maar het is het zeker waard. Wij zijn gestart in Kalpaki, vandaaruit naar Aristi en Vikos.
Eenmaal in het natuurpark kregen wij de mooie vergezichten van de bergen en de karakteristieke torens die deze bergen vormen. Deze torens zijn het handlesmerk van dit prachtige natuurgebied.

Eenmaal in Vikos heb je een prachtig uitzicht op de canyon die hier 1250 meter hoog is en 900 meter breed. Opmerkelijk dat deze hoge bergen zo enorm groen zijn. Het dorp op zich was grauw en zag er armoedig uit, met veel ijzeren spaanplaten als daken. Opmerkelijk was wel dat er twee tavernes waren voor de toeristen die er erg leuk en vrolijk uitzagen.

Tot op dat moment hadden wij heerlijk weer. Zeker een graad of 25. Vanuit Vikos zijn wij naar Papigo gereden. Van daaruit kan je wandelen naar het Drakenmeer. Helaas werd het weer bij aankomst erg slecht. Het onweerde en na een regenbui volgden enorme hagelbuien. Wij zaten op dat moment op een terrasje en zijn mar naar binnen gegaan. Het daalde ineens een graad of 10! Best fris in combinatie met hagel...en een korte broek en topje...
De wandeling zou nog anderhalf uur duren en gezien de tijd moesten wij deze plannen helaas wijzigen. Wij zijn dus terug gegaan en kwamen onderweg bij de Voidematis rivier die heel idyllisch stroomt onder een oude brug. Het is krstalhelder water dat smaragdblauw lijkt en hier en daar opeens een ruwe snel stromende rivier lijkt. Langs de ouvers zijn eeuwenoude bomen met wortels die als ledematen uit de boom steken en de bomen lijken te dragen.

Elk dorp dat wij tot nu toe gezien hebben blijken pleinen te hebben met grote platanen. prachtige oude bomen die de dorpspleinen van schduw voorzien en een ontmoetingsplek blijken.

Wij willen nog erg graag de andere kant van de kloof zien deze week, want deze natuur is prachtig!!

• 05 Mei 2017 - 21:43

Henk:

Jammer, geen foto van de oude baas. Je had wel overvallen en beroofd kunnen worden. Tip: foto's iPhone kantelen.

• 05 Mei 2017 - 21:55

JohnBernadette Sanders: